top of page
Technicians at Work_edited.jpg

Analyse energibesparende tiltak og ENØK

Updated: Oct 6, 2018

Analyse for energibesparende tiltak og ENØK for XXL Sport og Villmark


XXL Sport og Villmark har engasjert Termoenergi Norge AS for å gjennomføre analyse energibesparende tiltak og ENØK og kartlegging av alle sine lokaler. Gjennomføringen er støttet av Enova gjennom programmet «Kartleggings-støtte for eksisterende bygg», og målet er i første omgang å identifisere lønnsomme enøktiltak.

Dette viser at XXL Sport og Villmark AS som en stor aktør tar ansvar for miljøet, og for sine ansattes og kunders inneklima.


Ved hjelp av ENØK-rådgivning fra Termoenergikan XXL nå kutte strømforbruket sitt med opp i mot 50 prosent. – Det er et overraskende lett og sparsomt tiltak, sier byggsjef Tom Svendsen i XXL.

– Mens mange butikker i dag vil ha dunkel belysning, går vi i stikk motsatt retning. Vi vil at butikkene våre skal være godt opplyste. Dette for å gi kundene best mulig oversikt over varene i butikken, sier Tom Svendsen, byggsjef ved XXL.

– Derfor sier det seg selv at vi bruker mye penger på lys.



FANGER STRØMTYVENE

Vi møter byggsjefen i den godt opplyste XXL-butikken på Alna Senter i Oslo – et av kjedens mange varehus som er i ferd med å gjennomgå en «strøm-makeover».

For et par år siden bestemte Svendsen og XXL seg for å gjøre noe drastisk med strømforbruket sitt. Kjeden ble nemlig stadig større, og ekspanderte utover i Europa.

– Vi ville kutte strømkostnadene. Samtidig som vi både måtte og ville ta et større ansvar for miljøet. Målet var å finne «strømtyvene», og samtidig få innsikt i hvilke tiltak og investeringer vi kunne gjøre for å spare mest mulig energi, forteller Svendsen.


KAN SPARE 50 PROSENT


XXL fikk så støtte fra Enova til å kartlegge strømforbruket til bedriften.

For å kartlegge varehusene i Norge og Sverige så grundig som mulig, falt valget på å motta ENØK-rådgivning fra Termoenergi Norge – som er samarbeidspartner med Hafslund Strøm bedrift.

Den beslutningen har ikke Svendsen angret på:

– Vi sparer nå penger og miljøet direkte ved at vi bytter ut tusenvis av lyspærer med mer energieffektiv LED-belysning. Samtidig sparer vi tiden til dem som jobber hos oss. Når vi ikke lenger trenger å bruke butikkansatte til ting som å skifte lyspærer, blir de mer tilgjengelige, og får mer tid til kundekontakt, sier Svendsen.

På de eldre varehusene våre, ser vi at vi trolig kan spare opp i mot 50 prosent av strømforbruket. Det er veldig mye. Det er i det hele tatt et overraskende lett og sparsomt tiltak.


EN VARIG INVESTERING

Byggsjefen fremhever at kartleggingen av strømforbruket er en kontinuerlig prosess:

– Vi gjør energioppfølging og overvåking av strømforbruket gjennom et system på nett. Da unngår vi at for eksempel en feil ved et ventilasjonsanlegg får gå uoppdaget over tid, slik det var tidligere. Nå kan vi rette opp feilen umiddelbart, og da unngår vi å tape penger.

Systemet byggsjefen snakker om heter Hafslund Online Pluss, som alle Hafslund Strøms bedriftskunder kan oppgradere til. Her varsles du ved unormalt strømforbruk, får se når og hvor strømmen til bedriften brukes, i tillegg til at du får full oversikt over bedriftens forventede kostander på strøm.

Svendsen vil videre anbefale andre bedrifter til å kartlegge strømforbruket sitt, og benytte seg av kyndige ENØK-rådgivere.


Flere bedrifter bør se verdien av å gjøre en slik investering. Både for miljøet og økonomiens del. Det er klart det kan være vanskelig å få med styre og eiere på en investering som ikke vil gi umiddelbar avkastning. For man må regne med å bytte til nytt utstyr og lignende. Men de pengene du bruker, de kommer definitivt tilbake til deg – og vel så det.






XXL Sport og VillmarkDu kan legge til tags (#ferie #sommer #sol) i innleggene dine for å nå flere personer. Hvorfor hastags? Hastags er som etiketter for innhold som folk kan søke med for å finne relevante innlegg.


Ved å bruke hashtags kan du nå ut til flere og hjelpe folk med å finne innhold som er viktig for dem. Så gå videre og #hashtag dine innlegg!

Tips: Bruk hashtags for å beskrive hva innlegget ditt handler om.



25 views

Comments


bottom of page